Artiklar om: Shiplinks frakttjänster
Denna artikel finns också på:

Paket med hemleverans (kvällstid)


Paket med hemleverans (kvällstid)



Paket med hemleverans (kvällstid) är en dörr-till-dörr tjänst (med DHL) inom Sverige där leverans sker kvällstid mellan 17-22. Från bemannad företagsadress till privatpersons hemadress. Transporten inkluderar avisering där mottagaren har möjlighet att påverka dag och tidsintervall för leverans. Vanligtvis sker leveransen vardagar mellan 17-22 men andra tider kan förekomma beroende på orten där mottagaren bor.


Vad ingår i frakttjänsten?



Upphämtning från ett bemannat företag
Hemleverans under kvällstid 17-22 till ytterdörr
Avisering till mottagaren ingår - leverans sker den dag mottagaren själv valt tillsammans med transportören
Leverans inom ca 4 dagar efter aviseringen ingår. När mottagaren aviseras erbjuds de leverans inom fyra dagar, behöver mottagaren längre tid kan kostnader för lagerhyra tillkomma
Leveransbesked till mottagaren ca 30 min innan leverans om det behövs. I samband med att leveransen ska ske kommer chauffören att försöka ringa mottagaren en gång för att meddela att han är snart där så de kan förbereda sig. Mottagaren ska vara på plats det bokade datumet som de avtalat med transportören.
Ändring av leveransmetod - Om möjligt kan mottagaren ändra så att leveransen sker till ombud eller lägga till leverans utan kvittens.
Fastpris
Grundskydd
100% klimatkompenserad frakt

☝️Observera att tjänsten inte inkluderar inbärning eller installation. Leverans sker till ytterdörren

Hur fungerar aviseringen?
När försändelsen når den sista terminalen (innan utkörning till mottagare) stannar transporten och avisering sker. Aviseringen inkluderar instruktioner och möjligheter för mottagaren att komplettera med värdefull information såsom typ av boende, portkod etc.

Ska kunden sitta och vänta på det beräknade datumet?
Nej! Hemleverans görs aldrig innan mottagaren och transportören varit i kontakt med varandra och bestämt ett datum

Hur ska jag emballera mitt paket?
Ditt paket hanteras och sorteras på terminal tillsammans med annat gods. Det är viktigt att addera stötdämpande material utifrån innehållets tålighet. Godset ska ligga stilla och vikten ska vara jämnt fördelad i paketet. Dokumentera gärna paketeringen för att kunna påvisa emballaget i händelse av skada.

Informera mottagaren! För att undvika missförstånd är det viktigt att du som fraktbeställare informerar mottagaren för hur leveransen kommer gå till vid alla tillfällen. På så sätt får kunden en bättre och tydligare förväntan för hur leveransen kommer gå till och mottagaren blir nöjd.
Hur fraktas mitt paket? Ditt paket hanteras och sorteras via minst två terminaler. Frakten hämtas upp av transportören och körs till närmsta terminal. På terminalen sorteras paketet tillsammans med annat gods som ska till samma område i Sverige. Paketet paketeras sedan i burar tillsammans med annat gods och körs till nästa terminal. Från denna terminal körs paketet slutligen ut till mottagaren.
Hur lång är leveranstiden? Leveranstiden varierar men normal är mellan 1-3 arbetsdagar från upphämtning. Vissa undantag förekommer dock då en del orter inte trafikeras dagligen för upphämtning eller leverans.

Denna beskrivning av tjänsten har som syfte att ge en bild över hur transporten genomförs och vad som ingår. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar

Uppdaterad den: 04/04/2023

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!