Hur länge ligger paket kvar hos ombud
Hur länge ligger paket kvar?

Läs om hur länge ditt paket kan ligga kvar hos utlämningsstället, och vad som händer om du inte inte hämtar ut det i tid.

I takt med att ehandeln fortsätter öka stadigt i Sverige hämtas allt fler paket ut via utlämningsställen. Många privatperson vet dock inte hur länge ett paket kan ligga på ett utlämningsställe innan det måste hämtas ut, eller vad som händer om det inte hämtas ut alls.

Hur länge kan ett paket ligga hos ett ombud för PostNord, Schenker, DHL, UPS eller Bring egentligen? I den här artikeln redogör vi för allt du behöver veta angående ombud och pakets liggtider!

Så länge kan paket ligga kvar hos ombud

Hur länge ett paket kan ligga kvar på ett utlämningsställe beror på vilken speditör som levererar ditt gods. Generellt sett brukar 14 dagar vara regeln, men som vi ser nedan finns det undantag. Såhär länge kan dina paket ligga kvar hos respektive transportör:

Bring: Hos Bring kan ditt paket ligga kvar i 14 dagar.
DHL: DHL behåller ditt paket i 14 dagar.
PostNord: Ett paket kan ligga kvar hos PostNord i 14 dagar.
Schenker: Schenkers ombud kan förvara ditt paket i 10 dagar.
UPS: Ett paket kan ligga hos UPS service point i 10 dagar. Därefter returneras det till UPS terminal, och slutligen tillbaka avsändaren.

Så länge ligger paket kvar hos Bring, DHL, PostNord, Schenker och UPS
*Informationen är hämtad ifrån respektive transportörs kundservice 20190207

Vad händer om man inte hämtar ut paket?

Vad som händer om du inte hämtar ut ditt paket inom tidsramen skiftar något beroende på vilken transportör som anlitats. I de absolut flesta fallen går godset i retur. Det betyder att paketet skickas tillbaka till avsändaren. Returen beror på att utlämningsställen ofta är mindre kiosker och butiker som har begränsat med utrymme för att lagra gods.

Returkostnaden skiftar baserat på vilken transportör som anlitats. Transportören fakturerar avsändaren, som i sin tur fakturerar mottagaren för returkostnaden. I vissa fall kan du kontakta din avsändare och be dem förlänga liggtiden hos ombudet. Detta görs emot en ersättning. Om det är möjligt att förlänga liggtiden eller inte skiftar baserat på vilken speditör som anlitats. Om du inte kommer kunna hämta ut paketet inom tidsramen, kontakta din avsändare för att se om det är möjligt att förlänga liggtiden.

För att vara säker på vilka regler som gäller för just ditt paket rekommenderar vi att du kontaktar din avsändare. Avsändaren har koll på vilken transportör som anlitats och vad som gäller för uthämtningen.


Shiplink erbjuder kompletta paketfrakter för företag i alla storlekar. Besök Shiplink.se för att beräkna pris och boka frakt på nolltid!
Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!