Inför Black Friday, Cyber Monday & Jul

På grund av Covid-19 förutspås omfattande effekter på transportörernas arbete under kommande period. För att säkra upp din transport är det viktigt att vara ute i god tid. Kontakta gärna kundservice för att få en bättre uppfattning kring ledtid, framför allt vid tidskritiska försändelser.

Läs mer om hur frakter påverkas av Coronaviruset?

Black Friday & Cyber Monday
Inträffar den 27:e respektive 30:e november 2020.
Veckan efter Black Friday kan leveranstider vara något längre än normalt. Framförallt på frakttjänsterna till utlämningsställe men också hemleveranser. Dock ska inte leveranstiden öka med längre än 1-2 dagar. Samtliga transportörer vi anlitar har förberett sig på olika sätt för att möta en ökad efterfrågan kring denna högtid.

Inför Julafton
Nedan har vi sammanställt några datum för vägledning med målsättning att leverans sker innan jul. Nedan datum indikerar när din frakt skall ha hämtats senast för att levereras innan jul. Alla datum är för vägledning och leveranstider kan inte garanteras. Detta beror på att varken resurser eller väder kan garanteras, särskilt på grund av "Corona".

För frakt till privatpersoner
Paket till utlämningsställe i Sverige - Onsdag, 16:e december
Paket med hemleverans i Sverige - Onsdag, 9:e december
Pall med hemleverans i Sverige - Onsdag, 9:e december

VIKTIG INFORMATION - Begränsad kapacitet på ett utlämningsställe
I samband med ökade volymer kan det bli fullt på vissa utlämningsställen i Sverige och Europa. Detta innebär att ett annat närliggande ombud kan vara aktuellt för utlämning och därmed bytas. Ett utlämningsställe har en max kapacitet för hantering av paket. Många gånger byggs provisoriska hyllor för att öka hanteringen. Allt för att vara tillmötesgående mot företag och mottagare.

Paket till utlämningsställe i Europa - Tisdag, 8:e december
Paket med hemleverans i Europa - Tisdag, 8:e december
Pall med hemleverans i Europa - Tisdag, 8:e december

För frakt till företag
Paket till företag i Sverige - Onsdag, 16:e december
Pall till företag i Sverige - Onsdag, 16:e december

Paket till företag i Europa - Onsdag, 9:e december
Pall till företag i Europa - Onsdag, 9:e december

Import & Export i Europa
Beroende på efterfrågan körs flera länder med lägre kapacitet och färre avgångar till och från Sverige.
För uppskattat leveransdatum till eller från din destination, kontakta kundservice.

Import & Export i Världen
Beroende på efterfrågan körs flera länder med lägre kapacitet och färre avgångar till och från Sverige.
För uppskattat leveransdatum till eller från din destination, kontakta kundservice.

VIKTIG INFORMATION - Leverantider
Samtliga leveranstider under alla former är uppskattade leveransdatum som vägledning. Ingen garanti eller ekonomisk ersättning för försenad transport utan garantitillägg, har du frågor eller funderingar. Kontakta Shiplinks Kundservice!

Tips inför kommande högtider

Vi har samlat några viktiga punkter som tips inför kommande högtider. November och december är hektiska månader både för dig som företagare men också för alla transportörer och chaufförer.

Förpackningsmaterial - Stäm av så allt finns hemma, har du allt du behöver?
Checklistor och rutiner - Skapa checklistor för hela företaget och viktiga processer.
Tillräckligt med resurser? - Har ni tillräckligt med resurser för paketering inför kommande högtider?
Skapa insikt i företaget - Planera gemensamma möten med hela personalen, oavsett position kan alla komma med viktig input och bra frågor.
Ta hjälp av dina leverantörer - Kontakta gärna oss på Shiplink för dina frågor eller funderingar, hur kan vi underlätta för dig under denna period?
Ökad skaderisk - I samband med att volymerna ökar, ökar också skaderisken. Tänk på att inte tumma på emballeringen även fast det är mer att göra. Har du frågor om emballage eller andra funderingar kring skaderisk. Kontakta vår reklamationsavdelning.
Avisering och leveransbesked? - Många arbetar på olika platser och många kontor stänger innan jul, se över om ni behöver göra tillval i er bokning.
Oväntat på vägen - Ett utmärkande gods (t.ex. klistermärken och tejp med logotype) kan underlätta för transportören att hitta godset om t.ex. adressetiketter mot förmodan skulle skadas. Ytterligare en adresslapp i lådan kan även hjälpa transportören slutföra uppdraget om det oplanerade inträffar.
Skadat gods - Ibland är olyckan framme tyvärr, viktigt att ni meddelar Shiplink kundservice inom 7 dagar från det att godset tagits emot.

Kontakta gärna vår kundservice om du har frågor eller funderingar!

Shiplink kundservice öppettider under jul och nyår! Kundservice är öppet alla vardagar 08-17. Med undantag röda dagar och julafton (24:e december) samt nyårsafton (31:a december) då håller kundservice stängt. Vi öppnar igen som vanligt, måndag den 4:e januari.
Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!