Denna artikel finns också på:

Inför Black Week

Inför Black Week (och julen) 2025

Mellan 24–30 november (vecka 48) infaller Black Week. Det brukar vara en tydlig start på den mest hektiska perioden för företag, transportörer och chaufförer.


Börja med att planera

För att säkerställa en smidig leverans som kommer fram i tid är det viktigt att planera i förväg. Kontakta oss och boka ett möte med våra kundutvecklare för att gå igenom vad du kan göra för att säkra frakterna inför perioden. Du får tydlig information, särskilt om leveranstider för försändelser med tidskritiska krav.


"Man kan inte värja sig mot allt, men det gäller att vara förberedd för att inte påverkas alltför mycket av de ökade belastningarna och godsvolymerna som är ute och snurrar”, säger Marcus, kundutvecklare på Shiplink, som har lång erfarenhet av frakter och vet vilka problem som kan uppstå när tempot dras upp i det enorma flödet av paket och pallar.


Leveranstider

Veckan efter Black Week och fram till jul är det vanligt att leveranstiderna blir något längre än man är van vid, särskilt för frakttjänster till utlämningsställen och hemleveranser. Leveranstiden förväntas oftast inte öka med mer än 1–2 dagar, men kan i vissa fall bli fler dagar.


☝️Observera att alla leveranstider, oavsett tjänst och leveransmetod, är uppskattningar som ska ses som riktlinjer. Det innebär att vi inte kan garantera eller erbjuda ekonomisk ersättning för försenad transport.


Expressalternativ betyder att godset är prioriterat vid omlastningar och kan komma fram snabbare. Det innebär också att när mycket expressgods skickas får ekonomigods ofta vänta längre innan det kommer fram.


I samband med ökade volymer kan det bli fullt hos utlämningsställen och i paketboxar. Det kan innebära att ett annat närliggande ombud eller en annan paketbox väljs för utlämning. Läs mer om hur länge gods ligger kvar på utlämningsställ/paketboxar.


Datum

Vi har sammanställt några riktmärken för leverans före jul. Datumen anger senaste hämtningsdatum för din frakt för att maximera chansen att den levereras innan jul. Observera att detta är riktlinjer; vi kan inte garantera exakta leveranstider eller förutse resurstillgång och väderpåverkan.


Inrikesfrakt till privatadress

Paket till utlämningsställe: fredag, 12/12

Paket med hemleverans: fredag 12/12

Pall med hemleverans: onsdag, 10/12


Utrikesfrakt (Europa) till privatadress

Paket till utlämningsställe: fredag 5/12

Paket med hemleverans: fredag 5/12

Pall med hemleverans: fredag 5/12


För inrikesfrakt till företagsadress

Paket till företag: fredag 12/12

Pall till företag: fredag 12/12


För utrikesfrakt (Europa) till företagsadress

Paket till företag i Europa: fredag 5/12

Pall till företag i Europa: fredag 5/12


Import & Export inom Europa och hela världen

På grund av varierande efterfrågan kan flera länder ha reducerad kapacitet och färre avgångar till och från Sverige. Kontakta oss för en uppskattning av leveransdatum till eller från din destination.


☝️ Avgångar mellan länder ofta inte sker mellan jul och nyår, särskilt för pallgods. Gods som skickas efter sista avgång före jul kan bli stående på terminal tills nästa avgång efter nyår. I vissa fall kan sändningar nekas lastning eller avbokas vid sen bokning, vilket innebär att du behöver boka på nytt när trafiken startar igen.


Viktiga tips att ha i åtanke
  • Förpackningsmaterial: Säkerställ att du har tillräckligt på lager. Uppgradera till Fraktavdelning nu för att få 15–30 % rabatt på emballage hos Nordahl.se – kontakta oss så hjälper vi dig.
  • Checklistor och rutiner: Skapa tydliga checklistor för företagets viktigaste processer.
  • Resurser: Utvärdera om du har tillräckliga resurser för paketeringen under högtiderna.
  • Intern samsyn: Planera gemensamma möten med hela personalstyrkan. Oavsett befattning kan alla bidra med viktig information och relevanta frågor.
  • Ta hjälp: Har du frågor eller funderingar? Kontakta oss på Shiplink – vi underlättar under den här perioden.
  • Ökad skaderisk: Med ökade volymer ökar även skaderisken. Var noga med emballeringen och följ föreskrifterna, även när det är hektiskt.
  • Aviseringar: Många arbetar på olika platser och många kontor stänger innan jul. Överväg särskilda val i bokningen för att säkerställa smidiga leveranser.
  • Oväntade händelser: Tydligt märkt gods (t.ex. klistermärken och tejp med logotyp) hjälper transportören om adressetiketter skadas. En extra adresslapp i lådan kan vara avgörande.
  • Skadat gods: Meddela Shiplinks kundservice inom sju dagar från mottagandet om godset har skadats.
  • Etikettskrivare: Rengör skrivaren. En smutsig etikettskrivare kan göra etiketterna oläsliga för transportörernas skanners.
  • Information: Informera kollegor, säljare och mottagare om att leveranstider kan bli längre för att sätta rätt förväntningar.


🙂 Har du frågor eller funderingar kring kommande period? Kontakta dina fraktkollegor på Shiplink via chatt på shiplink.se, mail: order@shiplink.se eller telefon: 010-20 706 66.

Uppdaterad den: 30/10/2025

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!