Artiklar om: Fraktdokument
Denna artikel finns också på:

Handelsfaktura / Proforma


Handelsfaktura & Proformafaktura

Vid transport av gods till eller från ett land utanför EU, eller när godset passerar genom ett land utanför EU (så kallad transitering), krävs ett styrkande underlag. Denna kan antingen vara en handelsfaktura (commercial invoice) eller en proformafaktura (proforma invoice). Vilken typ av styrkande underlag som ska användas beror på om försändelsen är föremål för betalning eller inte.


Vilken typ av styrkad underlag ska bifogas?

  • Handelsfaktura – används när försändelsen innehåller varor som har sålts och där betalning har erhållits.
  • Proformafaktura – används när försändelsen innehåller varor som inte är föremål för betalning, exempelvis gåvor eller varuprover.


☝️ Observera: Alla varor som skickas måste åsättas ett värde i fakturaunderlaget. Det är inte tillåtet att ange ett värde på 0 kr för någon artikel.


Här kan du ladda ner mallar i PDF-format:

Handelsfaktura (Commercial Invoice) som PDF

Proformafaktura (Proforma Invoice) som PDF


📌 Viktigt: Om du använder vår mall för Handelsfaktura (Commercial Invoice) måste du även bifoga originalfakturan för varan.


Denna artikel ger en översikt av den grundläggande information som bör ingå i fakturaunderlaget. Observera att Shiplink inte agerar ombud i tullfrågor. För specifika frågor kring import eller export rekommenderas att du kontaktar Tullverket, anlitar sakkunnig expertis eller vänder dig till annan relevant organisation.


Vid både export och import är det exportörens ansvar att tillhandahålla korrekt underlag i form av handelsfaktura eller proformafaktura. Styrkande handlingar ska utformas i enlighet med de lagar och regler som gäller i mottagarlandet och ska vara upprättade på engelska.


Så här hanterar du fakturaunderlaget:

  • Handelsfaktura eller proformafaktura bifogas i steg 2 av fraktbokningen (där adressuppgifter fylls i).
  • Skriv ut fyra (4) fysiska exemplar, lägg dem i ett kuvert och märk kuvertet med ditt sändningsnummer. Kuvertet lämnas sedan till chauffören vid upphämtning.
  • Om du använder en egen proformafaktura (inte vår mall) måste den innehålla texten: “No charge, Value for customs purposes only”.


Fyll i följande information i fakturamallen

⚠️ Observera: Alla fält i mallen ska fyllas i med den information som efterfrågas, med undantag för de fält som uttryckligen är markerade som optional (frivilliga).


  1. Consignor/Sender details (Avsändarens/säljarens uppgifter)
  • Company / Företagsnamn
  • Address, postcode, city, location/country / Adress, postnummer, stad & land
  • Sender name, telephone number, email address / Kontaktperson, telefonnummer, e-postadress
  1. Invoice details (Fakturauppgifter)
  • Invoice number - Optional / Fakturanummer - Frivilligt att ange
  • Shipping date / Fraktdatum (fraktbokningens datum)
  • Shipping number / Transportörens sändningsnummer
  • Currency /Valutakod
  • Reason for export / Anledning till varför godset ska exporteras. T.ex försäljning, gåva, reparation
  • Sender VAT-number / Avsändarens/säljarens momsregistreringsnummer
  • Reciever VAT-number / Mottagarens/köparens momsregistreringsnummer
  • Terms of sale - Incoterms/ Betalningsvillkor & leveransvillkor. Läs mer här och här
  1. Consignee/Receiver details (Mottagarens/köparens uppgifter)
  • Company / Person / Företagsnamn eller privatpersons för- och efternamn
  • Address, postcode, city, location/country / Adress, postnummer, stad & land
  • Reciever name, telephone number, email address / Kontaktperson, telefonnummer, e-postadress
  1. Delivery details (Leveransuppgifter) - Anges om mottagaradressen skiljer sig
  • Company / Företagsnamn
  • Address, postcode, city, location/country / Adress, postnummer, stad & land
  • Reciever name, telephonenumber, email adress / Kontaktperson, telefonnummer och e-postadress
  1. Description of goods (Godsinformation)
  • Description of goods / Noggrann och utförlig beskrivning av godset, för varje artikel
  • Quantity / Ange mängd och enhet, för varje artikel. T.ex meter, liter eller stycke
  • Unit weight (kg) / Ange vikt för ett exemplar av artikeln
  • Unit value / Ange värde för ett exemplar av artikeln
  • HS code / Ange varukod, läs mer här
  • Location of origin / Ange ursprungsland av artikel
  • Total weight (kg) / Ange totalvikt per rad, t.ex har du angett 5 st artiklar ska du ange totalt vikt för alla 5
  • Total value / Ange totala värdet per rad
  1. Number of packages in shipment (Fraktinformation)
  • Number of packages in shipment / Ange antal kolli I försändelsen
  • Total shipment values / Ange totalvärde på samtliga rader i godsbeskrivningen.
  • Discount / Ange eventuell rabatt som ni gett till köparen
  • Subtotal / Ange totala värdet, minus eventuell rabatt
  • Shipping cost / Ange fraktkostnad
  • Insurance cost / Ange försäkringskostnad
  • Other cost / Ange eventuellt övriga kostnader
  • Total declared value / Ange totala värdet av ovan poster
  1. I declare...__ (Signatur och datum)__ - Skriv ut filen och signera. Scanna in och spara, bifoga sedan i bokningen.
  • Name and signature / Ange signatur och namnförtydligande, för och efternamn
  • Company and job title / Ange säljarens företagsnamn och jobbtitel för kontaktperson
  • Date / Ange aktuella datumet
  1. Additional information (Övrig information)


👋 Har du frågor? Kontakta kundservice via chatt, telefon: 010-20 706 66 eller mejl: kundservice@shiplink.se

Uppdaterad den: 24/09/2025

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!