Denna artikel finns också på:

Aktuella fraktstörningar



Aktuella fraktstörningar som kan påverka tjänster


Publiceras löpande i datumordning

2023-03-27
Tyskland även utrikes transporter

Storskalig och rikstäckande strejk i Tyskland beräknas få stor inverkan på lokaltrafiken. Därmed även på godstransporter via järnväg och vägburna transporter med anledning av ökat tryck på vägnätet. Detta inverkar även på försändelser som ska vidare ut i Europa och resten av världen.

📌 Förbered dig och mottagaren på längre leveranstider pga detta. Kontakta oss om du har frågor eller funderingar.

2023-03-01
Finland

Transportarbetarförbundet i Finland fortsätter strejken. Det påverkar transporter till och från grannlandet och kan även påverka transporter till och från närliggande länder.

📌 Förbered dig och mottagaren på längre ledtider. Kontakta oss på kundservice för frågor kring leveranstider.

2023-02-15
DHL Utrikes Systembyte - 2023 och 2024

Fraktbolaget DHL utför just nu ett systembyte som kan komma att påverka transportens ledtid och hantering.
Vi bedömer att kvaliteten är fortsatt god men håller ändå en tajt dialog och uppföljning med eventuellt berörda transporter.

2022-12-19
Kinesiska nyåret 2023

Startar 22 januari och fortsätta fram till Lyktfestivalen, 5 februari. Under denna period stänger Kinas tillverknings- logistik och transportindustri ner. Containerrederier, flygbolag, järnvägsoperatörer ställer in avgångar. Även Hongkong stänger ner pga ledighet men endast perioden 22-25 januari.

Stor risk för Covid-utbrott ökar under denna period, vilket kan leda till ytterligare nedstängningar.

📌 Vid import/export till Kina och närliggande regioner, var förbered på längre ledtider. Kontakta oss på kundservice om du har frågor eller funderingar.

2022-12-17
Inför jul och nyår

Förbered dig och dina kunder på en period med hög belastning hos våra transportörer. Läs mer här om viktig information, datum och tips för dig som fraktar innan, under och efter jul och nyår.

📌 Var ute i god tid med dina leveranser. Kontakta oss på kundservice för frågor kring leveranstider.

2022-10-27
FedEx och TNT

Det senaste halvåret har vi minskat användandet av FedEx och TNT. Anledningen är tekniska problem i och med sammanslagningen av dessa två stora transportörer. Vi har därför löpande bevakat kvalitén på deras frakter. Kvalitén på frakterna blir bättre inom vissa områden i världen, det innebär att vi kommer börja använda transportörerna allt mer. Detta görs stegvis där vi hela tiden övervakar frakterna och tekniken, så den håller den höga kvalitet vi erbjuder dig som kund.

📌 Har du frågor kring våra samarbetspartners? Tveka inte att kontakta oss.

2022-10-26
Chaufförsbrist, Covid-19 och kriget i Ukraina

Fortsatt brist på chaufförer och transportbilar påverkar generellt överallt. Vi märker särskild stor påverkan i Italien och Spanien, vilket kan innebära upp till dubbelt så lång leveranstid i vissa områden. Även inom Sverige påverkar bristen på chaufförer frakterna. Samtidigt är det generellt större volymer på antalet gods och paket samt högre belastning hos fraktbolagen än förut vilket kan medföra längre leveranstider.

Covid-19 samt kriget i Ukraina får fortsättningsvis konsekvenser på frakter. Vissa länder har fortfarande kvar strängare restriktioner på grund av Covid-19. Medan många chaufförer har behövt återvända till Ukraina.

📌 Förberedd din mottagare - kommunicera med din kund innan du skickar, att förseningar kan förekomma.

Shiplinks kundservice är öppen mån-tors 08.30-17.00, fre 08.30-16.00 via chat, telefon och email. Har du frågor eller funderingar kring dina frakter, kontakta kundservice.

Denna artikel har som målsättning att verka vägledande och samla den viktigaste och nödvändig information.

Uppdaterad den: 27/03/2023

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!