Artiklar om: Shiplink blogg
Denna artikel finns också på:

Inför storhelgerna



Storhelgerna nalkas snabbt



Black Week, jul och nyår är några av årets mest betydande shoppingperioder som står i startgroparna, och med dem förväntas en markant ökning av transporter och leveranser.



Planera
För att säkerställa en smidig transport är det viktigt att planera i förväg. Kontakta gärna kundservice för att få tydlig information om leveranstider, särskilt när det gäller försändelser med tidskritiska krav. Veckan efter Black Friday kan leveranstiderna vara något längre än vanligt, särskilt när det gäller frakttjänster till utlämningsställen och även för hemleveranser. Leveranstiden förväntas inte öka med mer än 1-2 dagar men kan även bli flera dagar.

Vi har sammanställt några datum som riktmärken för leverans före jul. Dessa datum anger senast hämtningsdatum för din frakt för att maximera chansen att den levereras innan jul. Observera att dessa datum endast är riktlinjer, vi kan inte garantera exakta leveranstider. Då vi inte kan förutse tillgång till resurser eller påverkan av väderförhållanden.

Inrikesfrakt till privatpersoner
Paket till utlämningsställe - fredag, 15:e december
Paket med hemleverans - fredag 15:e december
Pall med hemleverans - fredag, 9:e december

Begränsad kapacitet på ett utlämningsställe
I samband med ökade volymer kan det bli fullt på vissa utlämningsställen i Sverige och Europa. Detta innebär att ett annat närliggande ombud kan vara aktuellt för utlämning och därmed bytas. Ett utlämningsställe har en max kapacitet för hantering av paket. Många gånger byggs provisoriska hyllor för att öka hanteringen. Allt för att vara tillmötesgående mot företag och mottagare.

Utrikesfrakt (Europa) till privatperson
Paket till utlämningsställe - fredag, 8:e december
Paket med hemleverans - fredag, 8:e december
Pall med hemleverans - fredag, 8:e december

För inrikesfrakt till företag
Paket till företag - fredag, 15:e december
Pall till företag - fredag, 15:e december

För utrikesfrakt (Europa) till företag
Paket till företag i Europa - fredag, 8:e december
Pall till företag i Europa - fredag, 8:e december

Import & Export inom Europa och hela världen
På grund av varierad efterfrågan kan flera länder ha reducerad kapacitet och färre avgångar till och från Sverige. För att få en uppskattning av leveransdatum till eller från din destination, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Leveranstider
Observera att alla leveranstider, oavsett leveransmetod, är endast uppskattade leveransdatum som erbjuder riktlinjer. Det innebär att vi inte kan garantera eller erbjuda ekonomisk ersättning för försenad transport om du inte har valt garantitillägg. Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta vår kundtjänst hos Shiplink!

Några viktiga tips och punkter att ha i åtanke.


November och december är intensiva månader, både för företagare och för transportörer och chaufförer.
Förpackningsmaterial: Se till att ha tillräckligt med förpackningsmaterial tillgängligt. Kontrollera att du har allt du behöver. Skaffa Fraktavdelning nu för att få 12% rabatt på emballage hos Gerdmans.se - läs mer här eller kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Checklistor och rutiner: Skapa tydliga checklistor och rutiner för hela företaget och dess viktiga processer.
Tillräckligt med resurser: Utvärdera om ni har tillräckligt med resurser för att hantera paketeringen under de kommande högtiderna.
Skapa insikt i företaget: Planera gemensamma möten med hela personalstyrkan. Oavsett befattning kan alla bidra med viktig information och ställa relevanta frågor.
Ta hjälp av dina leverantörer: Om du har frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta oss på Shiplink. Vi finns här för att underlätta för dig under den här perioden.
Ökad skaderisk: Med ökade volymer ökar även risken för skador. Var noga med emballeringen och följ föreskrifterna, även om det är hektiskt.
Avisering och leveransavisering: Många arbetar på olika platser, och många kontor stänger innan jul. Överväg om du behöver göra särskilda val i din bokning för att säkerställa smidiga leveranser.
Oväntade händelser: Ett tydligt märkt gods, till exempel med klistermärken och tejp med logotyp, kan hjälpa transportören att hitta godset om adressetiketter skulle skadas. En extra adresslapp i lådan kan vara till stor hjälp om något oförutsett inträffar.
Skadat gods: Om olyckan är framme är det viktigt att meddela Shiplinks kundservice inom 7 dagar från mottagningsdatumet om godset har skadats.

🎅 Har du frågor eller funderingar kring kommande storhelger? Kontakta Shiplinks kundservice via chatt på shiplink.se, mail: order@shiplink.se eller telefon: 010-20 706 66.

Uppdaterad den: 08/01/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!