Artiklar om: Fraktdokument
Denna artikel finns också på:

Fraktetiketter och sändningslista

Fraktetiketter och sändningslista



Här finner du all information du behöver veta angående din sändningslista och dina fraktetiketter.

Hur får jag tag i mina fraktetiketter och sändningslistor? Dina fraktdokument mailas snabbt och enkelt till dig via den e-postadress som du anger för din beställning. De finns även tillgängliga online, på ditt Shiplink-konto.

Steg 1 - Ange din email när du lägger din beställning



När du beräknat priset på din frakt och adderat dina tillval fyller du i dina adressuppgifter. På botten av sidan finner du kategorien Fraktdokument.

Fyll där i den emailadress som du vill få dina fraktdokument skickade till. Du kan även välja att lägga till en referens för att enklare hålla reda på dina ordrar. Referensen kommer att finnas med på både dina fraktdokument och din faktura.



Steg 2 - Skriv ut dina fraktdokument



När din beställning är lagd får du två e-postmeddelanden i din inbox, en orderkopia samt dina fraktdokument. Spara din orderkopia och skriv ut dina fraktdokument (sändningsetikett + sändningslista).



Steg 3 - Fäst fraktdokumentet på godset



Se till att ditt gods är säkert paketerat och väl emballerat. Fäst den utskrivna sändningsetiketten på godset. Är det ont om plats kan du vika eller klippa bort beskrivningen på dokumentets högra halva. Det är dock viktigt att etikettens streckkod och adressuppgifter är fullt synliga. Ska du frakta fler än ett gods är det viktigt att varje gods har en egen, korrekt placerad etikett.



Steg 4 - Be om underskrift



När ditt gods hämtas upp är det viktigt att du får en underskrift på din utskrivna sändningslista. Det är ditt kvitto på att godset har hämtats.

Steg 5 - Spåra din frakt



När din order är upphämtad kan du enkelt följa transporten på Shiplink.se! Vi uppdaterar ständigt godsets fraktstatus och du kan i realtid följa dess resa till din mottagare genom funktionen spåra paket.

Steg 6 - Spara sändningslistan



Sändningslistan med underskrift från chauffören är ditt bevis på att du har gjort rätt - spara den fram till att leveransen är gjord och mottagaren har godkänt att allt innehåll ser bra ut.

👋 Har du frågor? Kontakta kundservice via chatt, telefon: 010-20 706 66 eller mejl: kundservice@shiplink.se

Uppdaterad den: 29/07/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!