Artiklar om: Skador & förluster
Denna artikel finns också på:

[Guide] Reklamation vid skada eller förlust



Om skada eller förlust uppstått - detta ska du göra direkt!



Upptäcker du skador - Reva, hål, öppning, tryckskada eller fukt på yttre emballage vid leverans så måste du anteckna ordet "skada" i samband med din kvittens. Ladda ner vår checklista och sätt upp på kontoret. Så har du och kollegorna stenkoll vid leverans.

Kontrollera innehållet direkt efter signatur - Meddela oss snarast, dock senast inom 7 dagar från mottaget datum, att något är skadat eller borta. Redan innan du öppnar bör du ta bilder för att dokumentera skador.

Spara allt emballage och innehållet - Vid transportskada måste emballage och innehållet finnas tillgängligt för eventuell inspektion av transportör och Shiplink. Gods får inte flyttas eller kasseras innan transportören och vi har arbetat färdigt med reklamationen.

Ta bilder - Bra bilder på hela godset, skadan och innehållet samt närbilder är viktigt! Desto bättre underlag bidrar till en snabbare och smidigare hantering. Att komplettera med rörligt material, t.e.x. filma med telefonen är även en bra ide (max filstorlek 2 MB/bild).

Kontakta oss - Du kan ringa 010-20 706 66, maila kundservice@shiplink.se eller meddela oss via chatten på Shiplink.se. När vi mottagit informationen skickar vi ut ett mail så du kan kan registrera en reklamation.

När vi fått in alla uppgifter som krävs undersöker vi om du har möjlighet att få ersättning för skadan eller förlusten. Det kan ta olika lång tid beroende på transportör och transportörens administrativa kapacitet. Oftast blir beslut fattat inom 2-4 veckor men det kan gå snabbare och tyvärr även ta längre tid, upp till 2-3 månader beroende på ärendets komplexitet.

⚠️ Om vi inte fått meddelande om skada eller förlust inom 7 dagar från leverans finns det en risk att du inte kan få någon ersättning.

Om ett gods skadas eller kommer bort


Om oturen infinner sig och ett gods skadas eller kommer bort finns möjlighet att få ersättning. 
Vilken ersättning du har rätt till beror på om du som fraktbokare/avsändare följt de ansvaren som krävs, samt om du valt att ingå i vår varuförsäkring eller inte.

Har du valt att inte ingå i Shiplinks varuförsäkring och inte tecknat någon försäkring via ditt egna försäkringsbolag, täcks transporten av ett grundskydd. Då baseras ersättningsnivån på vikt, alltså vad godset väger. Det skiljer sig från en varuförsäkring där ersättningsnivån baseras på varuvärdet.

Grundskydd & varuförsäkring


Alla transporter du bokar med oss täcks av ett så kallat grundskydd. Vid skada eller förlust har du rätt till ersättning, om du som följt ditt ansvar som fraktbokare och avsändare. Viktigt att veta är att ersättningen för grundskyddet baseras på vikt (vad godset väger) och inte värdet (varuvärdet). Ersättningen om du ingått i Shiplinks varuförsäkring (även då måste du följa ditt ansvar som fraktbokare och avsändare) baseras på varuvärdet (vad innehållet är värt).

📌 Kan du vilka ansvar du måste följa som fraktbokare och avsändare? Samt mer om grundskydd och varuförsäkring hittar du här.


Hur anmäler du en reklamation? Steg för steg.



Kontakta oss
Vid första kontakten med oss för att anmälan behöver du inte ens veta om det är någon faktiskt skada på godset. 

Vi behöver bara veta bokningsnummer och om det är en skada eller något av leveransen som saknas.
Du kan ringa 010-20 706 66, maila kundservice@shiplink.se eller meddela oss dygnet runt via chatten på Shiplink.se.

När du kontaktat oss
När du meddelat till oss att något är trasigt, försvunnet eller fel får du ett mail med en länk till vårt reklamationsformulär.
I det ska du ge oss alla nödvändig information som vi behöver för att jobba med ditt ärende.

Innan du fyller i reklamationsformuläret
Innan du börjar fylla i formuläret är det bra om du ta fram underlag på skadan och bildar dig en uppfattning om den så att du kan förklara det för oss.

Material vi behöver i reklamationen
Bilder på emballaget. Gärna innan du öppnar emballaget och kontrollerar varan. För oss är det viktigt att försöka se hur skadan kan ha uppstått.
Vi behöver se helhet- och detaljbilder på själva skadan på emballaget
 (max filstorlek 2 MB/bild).

Bilder på innehållet som skadats.
Dessa bilderna behöver förmedla på vilket sätt skadan påverkar varan. Tänk på att vi inte känner dina varor lika bra som du gör, så vi kanske behöver se mer än du behöver för att förstå skadan. Vi behöver se helhet- och detaljbilder på själva skadan
 på innehållet (max filstorlek 2 MB/bild).

Ta fram underlag på varans värde. Utan underlag på värdet kan vi inte lämna någon ersättning. Om det går att reparera skadan eller om din kund nöjer sig med en nedsättning istället för en ny vara så vill vi ha ett underlag på den summan
(max filstorlek 2 MB/fil).

Om det inte var du som tog emot godset, ställ gärna frågan till mottagen hur leveransen gick till. Och om de signerade skada när de tog emot godset eller inte.
Kanske sa föraren något till dem om skadan. All info är nyttig för att utreda vad som hänt.

Fylla i reklamationsformuläret
Klicka på länken i mailet du fick av oss eller direkt här och fyll i formuläret enligt följande punkter.

Ange bokningsnummer för frakten av skadan och tryck på sök.
Du hittar bokningsnummret på Mina sidor eller på bokningsbekräftelsen du fick på mail.


Kontrollera att det är rätt sändning som visas.
Det kommer att stå vilket datum du la bokningen, vilken hur många kollin, vilken ort det gick från och vilken ort det skulle lämnas till.


Välj om reklamationen gäller Skadat gods eller Borttappat gods.

Ange om du är mottagare eller avsändare av godset
.

Ange kontaktuppgifter till den person (hos fraktbeställaren) som vi ska prata med angående reklamationen
.

Beskriv tydligt hur godset har emballerats.
 Vi behöver veta vilka material som använts. Ett exempel på en tydlig beskrivning kan vara: 
Varan var packad i bubbelplast sedan form passad frigolit kring ytterkanterna av varan. Lagd i en mått anpassad kartong av dubbelwellpapp. Kartongen är försluten med packtejp.

Beskriv tydligt skadans omfattning. 
Vi behöver förstå din vara och på vilket sätt skadan påverkar funktion och värde av din vara. Ibland är det uppenbart andra gånger kan vi behöver mer information för att förstå. Koppla gärna beskrivningen till bilderna. 
Exempel på en tydlig beskrivning är: 
Utstickande arm på slotmaskin har gått av, på bild nr 2 syns att armen lossnat från själv infästningen i plast. Man ser små plast delar – Där ska armen sitta fast i varan. Infästningen är förstörd, går inte att reparera – finns inga reservdelar. Varan har ingen funktion utan armen.

Beskriv kort vad det är för typ av vara/innehåll.
 Exempel: sparbössa i form av slotmaskin

Svara på frågan om varan går att reparera eller inte

Om den går att reparera ange beräknad kostnad för det och vilken valuta

Ange värdet på den skadade produkten eller summan på kravet om ersättning och i vilken valuta det är

Lägg till bilder (max filstorlek 2 MB/bild) på skadan och på emballaget

Lägg till handelsfaktura/kundkvitto eller annat underlag för varuvärde (max filstorlek 2 MB/fil)

Tryck på skicka

Klart! Nu tar vi hand om ärendet och driver det mot transportören. Det ingår i tjänsten du köper av oss att vi hjälper dig driva detta - så du kan ägna dig åt din verksamhet i stället.

Vad händer sen?



När vi har tagit emot och tittat igenom er anmälan så får ni antingen ett mail som berättar att vi har tagit emot er reklamation eller ett mail där vi ber er komplettera med mer information, bilder eller förklara utförligare på någon punkt. 
När vi har fått in all information vi behöver så bearbetar vi ert ärende mot den aktuella transportören och återkommer normalt till er först när ärendet är avklarat, eller om det uppstår frågor som vi inte kan svara på.

⏱ Har ni inte fått något kontakt alls från oss oss inom 3 arbetsdagar efter att ni gjorde reklamationen får ni gärna hör av er till kundtjänst och kontrollera att reklamationen gått igenom ordentligt.

Kvalitetshantering av ert ärende



Vi har kontinuerliga kontroller varje vecka av alla aktuella ärenden hos oss och strävar efter en snabb och smidig hantering för er. Ibland tar det dock tid för alla involverade att inkomma med sin information i ärendet och det kan då innebära att det drar ut på tiden. 


Om ni vill ha hjälp eller känner er osäkra på nått - Kontakta gärna kundservice. Vi finns här för att svara alla era frågor. Du kan nå oss via chatt på shiplink.se, mail: order@shiplink.se eller telefon: 010-20 706 66

Uppdaterad den: 20/06/2022

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!