Hur påverkas frakter av Corona viruset?

VIKTIGT! Undvik onödiga extra kostnader genom att säkerställa att ni inte bokar frakt till eller från någon som inte är på plats just nu.

Senaste nytt om hur frakter påverkas av Corona viruset. Vi har löpande kontakt med transportörer och samarbetspartners angående det aktuella läget. DHL, DSV, Bring, TNT, UPS m.fl.
Vi förväntar oss att status förändras snabbt och uppdaterar därför löpande.

Inrikesfrakter (Inom Sverige)
Uppdaterat 2020-04-01 - Uppdateras löpande

För närvarande har frakter inom Sverige påverkats minimalt. Vi kan se lite längre leveranstider p.g.a. ökade mängder gods och ökat antal aviseringar. Inrikes är det inte större påverkan just nu än att jämföra med en julrush.



Flera transportörer har rullat ut alternativ för signatur för att minska kontakt.
 DHL, DSV och Bring t.ex. har tillfälligt stängt av tillval såsom inbärning och installation. DSV stänger sina terminaler i Sverige för hämtning och inlämning från och med den 23/3 och tillsvidare - Leveranser sker som normalt

Tänk på - Visa hänsyn till chaufförer, de vet vilka regler som gäller just nu för deras leverans, håll avstånd till varandra och tvätta händer kontinuerligt.

Frakter utrikes (Inom EU, import och export)
Uppdaterat 2020-04-01 - Uppdateras löpande

Flera gränser har stängt för resande. Dock är det fortfarande fritt för transporter av gods över gränserna.
Transporterna går som vanligt i stora delar av EU, men p.g.a. gränskontroller ser man fördröjningar i leveranstiderna. 

I dagsläget är det svårt att säga hur mycket längre tid det tar för en specifik transport.

Vi rekommenderar alla kunder att ta höjd för att det kan ta någon/några dagar längre tid än normalt. Kontrollera också med din avsändare eller mottagare i annat land för senaste uppdatering om hur Corona påverkar transporter till och från den lokala orten i landet i fråga.

I nuläget finns det störningar i följande länder t.ex. p.g.a. utegångsförbud eller inställda färjeavgångar m.m.;
Italien 🇭🇺 - Den Italienska regeringen har begärt att all verksamhet som inte är samhällskritisk ska stänga. Kontrollera med kund innan ni bokar!
Spanien 🇪🇸
Frankrike 🇫🇷
Österrike 🇦🇹
Kroatien 🇭🇷
Baltikum 🇪🇪🇱🇻🇱🇹
Tjeckien 🇨🇿
Tyskland 🇩🇪
Portugal 🇵🇹
Storbritanien 🇬🇧

För närmre information om ett specifikt område ber vi er ta kontakt med kundservice.

Vi ser att många företag just nu inte är på plats dagligen. Vi rekommenderar er att överväga avisering i högre grad än normalt. Samt att kontrollera med den/de som ska ta emot/skicka godset ang deras rutiner.

Leverans till ombud
Leverans till ombud har påverkats till i hela eller delar av Frankrike, Spanien, Portugal & Österrike.
Detta med anledning av att ombud stänger för att undvika kontakt.
De länder som i dagsläget har normal produktion och där vi kan förvänta oss en god service är följande;
Norge, Finland, Danmark, Tyskland, BeNeLux, Irland, Estland, Lettland.

Vi rekommenderar er att istället använda hemleverans i dessa länder.

Frakter utrikes (Utanför EU, import och export)
Uppdaterat 2020-04-01 - Uppdateras löpande

Godstransporter till och från icke EU länder har tidigare påverkats i mindre utsträckning. Men vi ser nu att det börjar bli svårare till vissa länder.
Just nu ser vi minskade eller begränsade transporter till och från:
Indien 🇮🇳
Mongoliet 🇲🇳
Australien 🇦🇺
Singapore
Kazakhstan 🇰🇿
Kirgizistan 🇰🇬
Sydafrika 🇿🇦
Turkiet 🇹🇷

Vi ser även här att det finns färre avgångar vilket leder till lite längre tider än normalt.
Majoriteten av de flygtransporter som vi skickar går med transportörens egna cargoflyg.
Kontakta kundservice för mer info.

Kontrollera också med din avsändare eller mottagare i annat land för senaste uppdatering om hur Corona påverkar transporter till och från den lokala orten i landet i fråga.
Just nu råder exportförbud för personlig skyddsutrustning – Läs Tullverkets information här

Shiplinks kundservice är öppen som vanligt. Vardagar 08:00 - 17:00 via chat, telefon och email. Shiplinks huvudkontor ligger söder om Stockholm och all personal har sedan 1,5 vecka flyttats för arbete hemifrån. Detta för att värna om de anställdas välmående samt säkra vår service gentemot dig som kund. Har du frågor eller funderingar kring Corona och hur de kan påverka dina frakter, kontakta kundservice.

Vi rekommenderar dig som kan att arbeta hemifrån och undvika kontakt med andra för att minska spridning. Tvätta händerna noga och ofta. Ta hand om dig!

Denna artikel har som målsättning att verka vägledande och samla den viktigaste och nödvändig information
Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!