Hur påverkas frakter av Corona viruset?

VIKTIGT! Undvik onödiga extra kostnader genom att säkerställa att ni inte bokar frakt till eller från någon som inte är på plats just nu.

Senaste nytt om hur frakter påverkas av Corona viruset. Vi har löpande kontakt med transportörer och samarbetspartners angående det aktuella läget. DHL, DSV, Bring, TNT, UPS m.fl.
Vi förväntar oss att status förändras snabbt och uppdaterar därför löpande.

Inrikesfrakter (Inom Sverige)
Uppdaterat 2020-06-30 - Uppdateras löpande

Vi har just nu längre leveranstider p.g.a. ökade mängder gods och ökat antal aviseringar. Vi ser även att det tar längre tid innan mottagare erbjuds datum för hemleverans.
Den kraftiga ökningen av hemleveranser leder till längre leveranstider och längre tid innan avisering görs.

Vi rekommenderar att man generellt räknar med 2-3 dagars längre ledtid. Då vi ser fördröjningar på vissa större terminaler.
Redan innan Corona har man haft ett underskott på kvalificerade förare, nu börjar sjukfrånvaro och direktiv att hålla sig isolerad om man är i riskgrupp att påverka antalet tillgängliga förare och lagerpersonal. Vilket leder till mer förseningar.



Flera transportörer har rullat ut alternativ för signatur för att minska kontakt.
 DHL, DSV och Bring t.ex. har tillfälligt stängt av tillval såsom inbärning och installation.
DHL erbjuder t.ex. alla mottagare att signera på eget papper med egen penna - sen tar föraren en bild på detta som .
DSV stänger sina terminaler i Sverige för hämtning och inlämning från och med den 23/3 och tillsvidare - Leveranser sker som normalt

Tänk på - Visa hänsyn till chaufförer, de vet vilka regler som gäller just nu för deras leverans, håll avstånd till varandra och tvätta händer kontinuerligt.

Frakter utrikes (Inom EU, import och export)
Uppdaterat 2020-06-30 - Uppdateras löpande

Många länder har nu påbörjat arbetet med att öppna upp igen. Man öppnar steg för steg upp för transporter i områden som tidigare varit helt avstängda. Men p.g.a. gods som lagrats och som väntar på att skickas till dessa områden är förseningar att vänta på grund av de höga volymerna.

Vi rekommenderar alla kunder att ta höjd för att det kan ta någon/några dagar längre tid än normalt. Kontrollera också med din avsändare eller mottagare i annat land för senaste uppdatering om hur Corona påverkar transporter till och från den lokala orten i landet i fråga.

I nuläget finns det störningar/ förseningar i följande länder t.ex. p.g.a. mycket gods eller inställda färjeavgångar m.m.;

Italien 🇭🇺
Spanien 🇪🇸
Kroatien 🇭🇷
Baltikum 🇪🇪🇱🇻🇱🇹
Portugal 🇵🇹
Storbritanien 🇬🇧
Irland 🇮🇪
Andorra 🇦🇩

För närmre information om ett specifikt område ber vi er ta kontakt med kundservice.

Vi ser att många företag just nu inte är på plats dagligen. Vi rekommenderar er att överväga avisering i högre grad än normalt. Samt att kontrollera med den/de som ska ta emot/skicka godset ang deras rutiner.

Leverans till ombud
Leverans till ombud har påverkats till i hela eller delar av Englad, Belgien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal & Österrike.
Detta med anledning av att ombud stänger för att undvika kontakt. I takt med att de öppnar igen så kommer man se längre tider pga av den mängs gods som står och väntar.

De länder som i dagsläget har normal produktion och där vi kan förvänta oss en god service är följande;
Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Italien.

Vi rekommenderar er att istället använda hemleverans i dessa länder.

Frakter utrikes (Utanför EU, import och export)
Uppdaterat 2020-06-30 - Uppdateras löpande

Godstransporter till och från icke EU länder påverkas av de lokala reglerna samt av färre avgångar till och från vissa länder.
Just nu ser vi minskade eller begränsade transporter till och från:

Amerikanska Samoa
Armenien
Australien
Bangladesh
Benin
Bhutan
Botswana
Burkina Faso
Burundi
CAD
Tchad
Demokratisk rep. kongo
Ekvatorialguinea
Elfenbenskusten
Eritrea
Fiji
Filippinerna
Franska Polynesien
Gabon
Gambia
Guinea
Guinea-Bissau
Hela Asien-Stillahavsregionen
Hong kong
Israel
Kamerun
Kap verde
Kiribati
Laos
Lesotho
Liberia
Libyen
Madagaskar
Mali
Mauritius
Mauretanien
Mongoliet
Myanmar
Nepal
Niger
Nya Zeeland
Pakistan
Ryssland
Rwanda
Samoa
senegal
Seychellerna
Sierra Leone
Taiwan
Tonga
Turkiet
Tuvalu
Uganda
Vanuatu
Wallis- och Futunaöarna
Zimbabwe
Ögrupperna Marianerna - Guam, Palau, Marshallöarna, Mikronesien m.fl.
Östra timor
Kontrollera med din avsändare eller mottagare i annat land för senaste uppdatering om hur Corona påverkar transporter till och från den lokala orten i landet i fråga.

Kina införde den 18/4 & den 26/4 ny regler när det gäller export av skyddsutrustning s.k.PPE (personal protection equipment) och medicinsk utrustning som rör covid-19 utbrottet.
De nya reglerna ska fungera som kvalitetskontroll av produkterna innan export. För dig som ska frakta sånt gods krävs nu att alla dokumentation är klar innan transporten bokas. Gods som inte har rätt certifikat och intyg släpps inte ut av tullen. Håll god kontakt med er avsändare i Kina ang dessa frågor. Just nu kan det vara dagliga ändringar.

För att säkerställa smidig tullexport från Kina uppmanas importörer starkt att kontrollera med sina avsändare i Kina att deras exportleveranser av både medicinsk och icke-medicinsk råvaruexport uppfyller föreskrifter / riktlinjer införda innan de ingår i exportarrangemanget från Kina.

Shiplinks kundservice är öppen som vanligt. Vardagar 08:00 - 17:00 via chat, telefon och email. Shiplinks huvudkontor ligger söder om Stockholm och all personal har sedan 1,5 vecka flyttats för arbete hemifrån. Detta för att värna om de anställdas välmående samt säkra vår service gentemot dig som kund. Har du frågor eller funderingar kring Corona och hur de kan påverka dina frakter, kontakta kundservice.

Vi rekommenderar dig som kan att arbeta hemifrån och undvika kontakt med andra för att minska spridning. Tvätta händerna noga och ofta. Ta hand om dig!

Denna artikel har som målsättning att verka vägledande och samla den viktigaste och nödvändig information
Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!