Artiklar om: Systemintegration

Integrera system: Shopify

Så här integrerar du Shopify med Shiplink



Genom att följa dessa steg kan du helt själv koppla ihop din Shopify med Shiplink. Se bara till att ha uppgraderat ditt Shiplink-konto till Fraktavdelning så är du snabbt igång med Systemintegrationen.

I menyn till vänster: Klicka på fliken ”Företagsinställningar”. En undermeny öppnas, klicka på ”Integrera System” och sedan på "Shopify-knappen".


Ett mindre fönster öppnas. Välj om du vill lägga till en snabblänk på Beräkna fraktpris-sidan. Läs mer om den inställningen här.


Välj om du vill importera e-postadress till mottagaren, detta för att kunna skicka ut ett spårningsmail till mottagaren via Shiplinks system.


Välj hur mottagaren ska aviseras från transportör, SMS eller e-post. Detta gäller endast när du bokar frakter till utlämningsställe.


Klicka på nästa steg och klicka sen på Konfigurera System. En ny flik öppnas.


Du ska klistra in din butiks unika webbadress (URL). URL är hemsidans adress, det du skriver in i webbläsaren för att komma till sidan.
Exempel: https://shiplink.myshopify.com. Byt ut i detta fall: shiplink mot det som står i din URL. Viktigt att hela adressen klistras in, även: http://


Klistra in din åtkomsttoken (Accesstoken på engelska). Du behöver i Shopify skapa en App för att få tillgång till din åtkomsttoken.
Hur du skapar en App i Shopify finns det en artikel om i Shopifys hjälpcenter här.


☝️Bra att komma ihåg: Shopify visar ditt åtkomsttoken bara en gång. Stäng inte eller lämna sidan. Om du stänger eller lämnar sidan, behöver du skapa ett nytt åtkomsttoken i Shopify och ta bort det tidigare.

Klicka "Anslut". En ny sida öppnas i samma flik.


Välj vilken status som en order i Shopify måste ha för att synas i Shiplink.


Följande betalningsstatus i Shiplink motsvarar en betalningsstatus i Shopify.
Shiplink <-> Shopify
Avvaktar <-> Pågående/Pending
Godkänd <-> Auktoriserad/Authorized
Delvis betald <-> Delvis betald/Partially paid
Betald <-> Betald/Paid
Delvis återbetalad <-> Delvis återbetalad/Partially refunded
Återbetalad <-> Återbetalad/Refunded
Makulerad <-> Annullerat/Voided

I Shopifys hjälpcenter här kan du läsa mer om deras betalningsstatusar.

Välj en lagerplats. Detta är något som skapats i samband med grundläggande uppsättning av din Shopify.


Markera klick-boxen om du önskar få orderns distributionsstatus ändrad till "Distribuerad" ("Fulfilled" på engelska) i Shopify när frakten är slutförd, dvs när godset är levererat till mottagaren.


Markera klick-boxen om du önskar att Shiplink meddelar din Shopify när ordern är bokad för frakt. Detta för att kunna använda funktioner i Shopify som meddelar mottagaren att deras order har bokats för frakt.


Välj från vilket datum du vill att dina ordrar i Shopify ska synas i Shiplink.


Klicka "Nästa", ny sida visas i samma flik, klicka "Slutförd". Gå tillbaka till Shiplink-fliken och klicka på "Spara"


Din integration är nu aktiv. Hur du arbetar med Systemintegrationen läser du om här.

👋 Vi finns här redo om du behöver hjälp? Kontakta kundservice via chatt, telefon: 010-20 706 66 eller e-post: kundservice@shiplink.se

Letar du efter ytterligare information?
Hur beräknar man fraktpriset?
Hur funkar importera som utkast-knappen?
Hur funkar importera och bokaknappen?

Uppdaterad den: 21/05/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!