Artiklar om: Betalning & fakturor
Denna artikel finns också på:

Kostnader i samband med import/export utanför EU

Kostnader vid import/export utanför EU



Tullmyndighetens beslut

När gods skickas utanför EU måste det passera mottagarlandets tullmyndigheter.

Tullmyndigheten bestämmer vilka avgifter som gäller utifrån de handlingar (t.ex. tulldeklaration) som skickats in tillsammans med bokningen. Avgifterna påverkas också av de leveransvillkor som angetts vid bokningen.


☝️ När godset gått genom tullen och kostnader fastställts debiteras dessa även om godset inte levereras till mottagaren


Om mottagaren inte betalar

Om det står att mottagaren ska betala avgifterna, men mottagaren inte gör det, kan kostnaderna istället faktureras dig som bokat transporten.

Dessa kostnader kan inte bestridas utan debiteras enligt våra eller transportörens villkor. De måste betalas inom den angivna fakturatiden.


Ditt ansvar som avsändare

Om ni tycker att någon annan ska stå för kostnaden får ni själva kräva in pengarna från er kund – vi kan inte göra det åt er.

Alla kostnader kopplas alltid till den som bokat transporten hos oss och måste betalas i sin helhet.


Bestridande av felaktiga tulldeklarationer

Felaktiga tulldeklarationer kan ibland bestridas, men det måste göras i det land där beslutet har fattats.

Shiplink kan i de flesta fall inte hjälpa till med detta.


👋 Har du frågor kring olika kostnader eller annat? Kontakta kundservice via chatt, telefon: 010-20 706 66 eller mejl: kundservice@shiplink.se

Uppdaterad den: 02/09/2025

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!