Artiklar om: Fraktavdelning
Denna artikel finns också på:

Arbeta med Systemintegration

Arbeta med Systemintegrationen, här kan du läsa hur du gör.



Viktigt att veta:
Systemintegrationen ingår i uppgraderingen till Fraktavdelning i ditt företagskonto.
För att arbeta med systemintegrationen behöver du koppla ditt system med Shiplink.
Systemet hämtar nya ordrar när du går in i Systemintegration (med eventuell fördröjning på 1 min).

Toppen


Redo att importera: Här ser du dina ordrar som har hämtats från ditt system.
Nyligen bokade: Här hamnar ordrar som du har bokat för frakt. Du hittar även utförda bokningar under fliken Mina Frakter.
Arkiv: Här hamnar ordrar som du själv flyttar genom att markera urval och klicka Arkiv. Dessa ligger kvar tills du flyttar tillbaka dem till Redo att importera.




Knapparna


Knapparna är inaktiva tills du markerar en, flera eller alla ordrar.

Importera som utkast
Knappen överför ordrarna till Utkast (inte till Varukorgen). Där kan du arbeta vidare med en order i taget. Denna åtgärd går att utföra även om ordrarna inte är kompletta eller har ett fraktpris.


Importera & boka
Knappen överför ordrar till Shiplink, till Varukorgen. Du kan inte göra åtgärden om ordrar är inkompletta, det vill säga om det saknas till exempel godstyp, frakttjänst och pris. Du kan markera en, flera eller alla ordrar och klicka Importera & boka för att placera dina ordrar i Varukorgen (för att kunna boka frakterna).


Arkivera
Knappen flyttar markerade ordrar till Arkiv. Där ligger de kvar tills du väljer att markera och klicka på Flytta tillbaka, då flyttas ordrarna tillbaka till Redo att importera.


Uppdatera orderinfo
Genom att klicka på denna knapp uppdaterar du orderinnehållet på nytt från ditt system.


Sökfältet längst till höger
Detta fält finns till för att söka efter order. Sökningen sker i kolumnerna Orderreferens och Mottagare.



Arbeta med ordrarna


Först måste du integrera systemen, det vill säga koppla ihop dem. Här kan du läsa hur du gör det för respektive system:
Shopify
WooCommerce
Visma eEkonomi
Fortnox

Gå till Systemintegration i vänstermenyn och klicka på knappen för det system du använder.


Har du integrerat ditt system rätt kan du se dina ordrar från ditt system här.


I denna kolumn kan du markera de ordrar du vill arbeta med. Du kan markera:
1 order
Urval/flera ordrar
Alla ordrar


Orderreferens
Detta är data som hämtas från ditt system, oftast är det ordernummret som ordern har i ditt system. Du kan inte ändra eller uppdatera detta, men du kan sortera i fallande eller stigande ordning.


Avsändare
Detta är data som hämtas från ditt system. Genom att markera en, flera eller alla ordrar kan du ändra och uppdatera avsändaren.


Mottagare
Detta är data som hämtas från ditt system. Du kan inte ändra eller uppdatera mottagarens information. Du kan klicka på namnet för att få en översikt över uppgifterna.


Godstyp
Detta är data som hämtas från ditt system - saknas datan så står det Lägg till godstyper. Du kan markera en, flera eller alla ordrar för att ändra och uppdatera godstyp.


Varuförsäkring
Detta är inte data som hämtas från ditt system - däremot kan du ställa in förvald varuförsäkring under Bokningsinställningar. Markera en, flera eller alla ordrar för att ändra och uppdatera varuförsäkring.


Frakttjänst
Om information saknas behöver systemet mer data, till exempel godstyp och varuförsäkring, för att kunna beräkna fraktpris.


När knappen är grön: Beräkna fraktpris. Då kan du få fram ett pris genom att klicka antingen på den gröna knappen eller markera en, flera eller alla ordrar och trycka på Beräkna fraktpriser längst upp i kolumnen eller på respektive rad.


Önskad frakttjänst
Detta är data som hämtas från ditt system. Du kan inte ändra eller uppdatera något i denna kolumn.

Vikt
Detta är data som hämtas från ditt system. Du kan inte ändra eller uppdatera något i denna kolumn.


Orderdatum
Detta är data som hämtas från ditt system. Du kan inte ändra eller uppdatera något i denna kolumn.



Botten
Genom att markera en, flera eller alla ordrar kan du:

Radera
Ta bort ordrar. Då försvinner ordrarna från din Shiplink.


Exportera till CSV
Utvalda ordrar exporteras som en CSV-fil, filen laddas ner till din dator.


Beräkna totala kostnader
Med denna knapp kan du se en summering av vad den totala kostnaden för frakten av en, flera eller alla markerade ordrar blir.


Antal rader
Här kan du välja hur många ordrar du vill se per sida. Du kan välja mellan 25, 50 eller 100. Du kan också bläddra mellan sidor här.



-> Behöver du integrera system först? Här finns instruktioner. Klicka på respektive system för att hitta rätt instruktion: Shopify, WooCommerce, Fortnox, Visma eEkonomi.
-> Har du problem, frågor, funderingar eller är nyfiken på hur Shiplink och integrationen kan gynna dig? Kontakta kundservice för bra svar.

Uppdaterad den: 19/12/2023

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!