Artiklar om: Betalning & fakturor
Denna artikel finns också på:

Bestrid efterdebiteringar

Bestrida en efterdebitering



Vad ska du göra om du har fått en efterdebitering som du anser är felaktig?

Om du mottar en faktura som du tycker är felaktig, behöver vi påbörja bestridande gentemot transportören. Vi stöttar dig genom hela processen, förutsatt att du förser oss med all relevant information som förklarar varför fakturan är felaktig.

⚠️Viktigt: Du måste kontakta vår kundservice inom 7 dagar från och med fakturadatumet för att kunna bestrida den.

För att vi ska kunna hantera bestridandet behöver vi följande information från dig:
Vad innehöll försändelsen?
Vilka var måtten och vikten på godset (längd x bredd x höjd) exklusive emballage?
Hur var godset emballerat?
Stod godset på en pall?
Bifoga bilder som tydligt visar godsets mått eller vikt, till exempel bilder av godset med en måttstock eller på en våg.

☝️ Om du inte kan tillhandahålla bevis som stödjer de angivna måtten eller vikten, kommer bestridandet att avslås automatiskt. Transportören kräver underlag för att vi ska kunna gå vidare med ärendet.

Så här går bestridande till:
Du meddelar oss att fakturan är felaktig.
Vi begär nödvändig information från dig för att kunna ta ärendet vidare till transportören. Ju bättre underlag vi får, desto snabbare kan ärendet hanteras.
Bestridandet påbörjas först när vi har fått in all nödvändig information.
Handläggningstiden kan variera från 1 till 30 dagar, beroende på vilket underlag som mottagits och transportörens belastning. Observera att fakturan måste betalas inom den angivna betalningsfristen, även om ärendet utreds.
Vi återkommer till dig så snart vi har en uppdatering i ditt ärende. Vi kan behöva ytterligare underlag, en komplettering eller ställa en kontrollfråga.
När ärendet är utrett får du besked om resultatet. Om bestridandet godkänns, kommer en kreditpost att läggas till på din nästa faktura.

👋 Vi finns här och hjälper dig med bestridandet. Kontakta kundservice via chatt, telefon: 010-20 706 66 eller e-post: kundservice@shiplink.se

Läsvärt för dig om vill vete mer om efterdebiteringar?
Lär dig att mätta ditt gods på rätt sätt.
Vad är en efterdebitering?
Läs om efterdebiteringar, tilläggskostnader och avgifter.

Uppdaterad den: 29/08/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!