Hur skickar man ömtåligt gods för att undvika skador
Skicka ömtåligt gods

**Hur skickar man ömtåligt gods?**
Att skicka ömtåligt gods kan kännas komplicerat, tidskrävande och inte minst dyrt. Nedan beskriver vi vad du behöver tänka på när du skickar ömtåligt gods med vanlig godstransport. Inom Sverige och världen.

Ska jag använda klistermärken för ömtåligt gods?
Oavsett om ditt gods skall fraktas inom Sverige eller utanför så sker över 50% av paketets resa utan att en människa är involverad. Detta för att öka effektiviteten och hålla nere kostnaderna. Paket sorterat helt av maskiner på transportband. Vi rekommenderar dig att använda klistermärken för ömtåligt gods för den delen som hanteras manuellt. Dock kvarstår att det är avsändarens ansvar att emballera tillräckligt.

Hur bör jag emballera mitt ömtåliga gods?
Det beror såklart på hur känsligt det är, men som regel bör godset inte slå emot de yttre kanterna i kartongen. Innehåll bör heller inte slå emot varandra. Kartongen bör kunna staplas i bur med annat gods och klara sin egen vikt ovanifrån.

Våra bästa tips för att undvika skador
Lägg några extra minuter att tänka igenom emballeringen och bestäm en rutin för hur det skall hanteras. Det kommer i slutändan spara dig otroligt mycket pengar. Dokumentera gärna några paket som exempel som kan användas i händelse av skada orsakad av transportör. Vi rekommenderar dig att bjuda in en lokal emballagegrossist. De brukar ofta vara väldigt kunniga och kunna ge bra råd om hur man emballerar väl men samtidigt håller nere kostnaderna.

Shiplink hjälper dig som företag att enklare och snabbare skicka ömtåligt gods. Oavsett om du ska skicka paket eller om du ska skicka pall, helpall eller halvpall. Shiplink kan också hjälpa ert företag med att skicka flygfrakter eller expressfrakter.

Vår reklamationsavdelning är ingen vanligt avdelning för reklamationer. Vi hanterar skador och reklamationer men vi arbetar också förebyggande tillsammans med dig som kund. Hur då? vi arbetar med rådgivning och rekommendationer. Våra kunder skickar in underlag och frågor som vi sedan besvarar och hjälpts åt att komma fram till bra lösningar för hur våra kunder skall skicka sina produkter. Det kallar vi en modern avdelning för reklamationer. Du når oss på reklamation@shiplink.se.

Kontakta gärna kundservice om du har fler frågor! Tel. 010-20 706 66 eller order@shiplink.se

Exempel på gods som ska lastas på en terminal och fraktas
Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!