Artiklar om: Beräkna pris & boka frakt
Denna artikel finns också på:

Viktigt att tänka på för dig som mottagare


Att tänka på som mottagare



Viktiga punkter för dig som mottagare! 🚛

Observera att Shiplink endast är en frakttjänst för företag och företagsgods

Obemannat företag som mottagare Extra viktigt
Om mottagaren är ett företag som inte är bemannat måndag till fredag mellan 8-17 eller att mottagaren behöver avisering/samtal innan leverans då krävs ett eller fler tillval: Avisering och/eller Leveransbesked. Avisering innebär att transportören kontaktar och bokar dag för leverans med mottagaren. Leveransbesked innebär att chauffören ringer ca. 30 minuter innan leverans. Lagerhyra tillkommer efter 4 dagar. Ett svenskt +46 mobilnummer till mottagaren krävs.

Leverans till privatperson Extra viktigt
Leverans till privatperson inkluderar någon form av avisering där transportör och mottagare bestämmer en specifik dag, eller att godset hämtas upp från terminal. Detta är alltid inkluderat i frakttjänstens pris.

Leverans till en företagsadress Extra viktigt
När mottagaren är ett företag måste du ange ett företagsnamn (ej personnamn) vid bokning av frakt. För att adressen ska räknas som en företagsadress måste företagsnamnet ska vara tydligt skyltat och synligt från gatan eller vägen. Detta gäller oavsett om det är butikslokal, källarlokal eller kontorslokal. Om tydlig skyltning saknas kan chauffören inte hitta adressen och leveransen kan inte utföras (godset tas tillbaka till terminalen). Om företagsnamnet är samma som ett personnamn, måste detta anges som t.ex: Firma Kalle Andersson.

Kvittens i samband med leveransen Extra viktigt
Vid leveransen krävs mottagaren på en kvittens för leveransen. Kvittens utan anmärkning innebär att godset är till utseendet oskadat och leveransen är komplett. Läs mer om kvittens vid leverans, klicka här. Där kan du ladda ner en väldigt användbar checklista på det som måste granskas innan man kvitterar gods.
Sätt upp på kontoret/lagret och dela med kollegor och kunder, så ni vet vad som gäller.

Leverans utan kvittens Extra viktigt
Det finns möjlighet för transportören att leverera gods utan kvittens. Det innebär ingen extra kostnad, men eftersom ingen kvitterar för leveransen frånsäger sig Shiplink ansvar i samband med stöld och/eller skador. För att detta ska vara möjligt måste avsändaren med sitt godkännande acceptera att leverans sker utan kvittens. Det innebär också att vid eventuell skada eller förlust har man ingen rätt till att reklamera godset.

Tid för leverans
Leverans sker vanligtvis vardagar mellan 08 - 17. Lokala avvikelser kan förekomma.

Bli kontaktad i samband med leveransen
Det finns två tillval för mottagaren ska bli kontaktad vid levererans till företag: Avisering och Leveransbesked. Avisering innebär att transportören bokar dag för leverans tillsammans med mottagaren. Leveransbesked innebär att chauffören ringer ca. 30 minuter innan leveransen ska ske. Tillvalen måste göras i samband med bokningen av frakten.

Leveransen inkluderar inte bärhjälp
Chauffören kommer med nödvändigt hjälpmedel för att få av ditt gods från lastbil eller skåpbil. Bärhjälp in i exempelvis trapp, hiss eller till annan plats på adressen inkluderas inte i tjänsten.

Eventuell missad eller försenad leverans
Ingen specifik dag eller tid kan under några omständigheter garanteras för leverans. Alla datum och tider för leverans är uppskattade då utomstående faktorer kan påverka planeringen av leveransen och därmed försenas eller helt förhindras.

Eventuella tilläggsavgifter i samband med leveransen finns i följande hjälpartikel: Efterdebitering & kostnader

Klicka här för att ladda vår checklista. Sätt upp den på kontoret eller lagret och dela med kollegor samt kunder - så han ni koll på vad som gäller när det är dags att ta emot gods (klicka här för en engelsk version).


👋 Har du frågor? Kontakta kundservice via chatt, telefon: 010-20 706 66 eller mejl: kundservice@shiplink.se

Uppdaterad den: 10/09/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!