Vad ska noteras vid en leverans?

Vid leverans och mottagning av en försändelse är det mottagarens ansvar att kontrollera leveransen. Kontroll ska ske av yttre synliga skador och om försändelsen är komplett.

Ett kvittens med endast ditt namn innebär att du intygar att försändelsen har levererats till belåtenhet i skick och är komplett. Informationen nedan tillämpas av samtliga transportörer och ska alltid följas, oavsett vad enskilda chaufförer meddelar. Lär dig därför dina skyldigheter så kommer du spara både tid och pengar åt ditt företag!

Vid leverans

Synliga skador
Om försändelsen har tydliga skador vid leverans ska detta notera direkt. Det gör du på chaufförens handdator eller på fysiskt dokument. Om du är osäker, notera hellre än att inte göra det. Se exempel på notering i botten av artikeln

Rätt antal kollin mottagna?
Kontrollera alltid att du fått samtliga kollin i din försändelse. Be chauffören visa i sin handdator, eller på fysiskt dokument, hur många kollin försändelsen innehåller. Om leveransen är ofullständig är det din skyldighet att notera detta på kvittensen. Kontakta därefter din avsändare, eller den ansvarige för transporten, och meddela att du mottog en icke komplett leverans och att notering har gjorts.

Saknas notering vid synlig skada eller saknat kolli riskerar du utebliven ersättning.

Vid uppackning

Synliga skador
Har försändelsen synliga skador? Fotografera och dokumentera skadorna innan du börjar packa upp. Detta kan du göra när chauffören åkt vidare och du lämnat notering om synlig skada. Paketera upp varorna och dokumentera löpande med bilder. Skicka sedan bilderna till din avsändare eller den ansvarige för frakten.

Dolda skador
Vid dolda skador följer du samma process som vid synliga. Fotografera och dokumentera skadorna så fort de upptäcks.

Bristande dokumentation riskerar utebliven ersättning. Vid reklamation är det den som köper transportens skyldighet att framföra bevis som styrker att skada skett på grund av avvikande godshantering. I enlighet med gällande villkor hos samtliga transportörer och regelverket NSAB.
Tips! - Fotografera några exempel av era emballerade försändelser. I och utanpå. Bilderna kan användas vid alla era reklamationer för att påvisa er kunnighet om hur man bör emballera. Det kan spara er tid och pengar!
Shiplink finns här för att hjälpa dig! Vår reklamationsavdelning arbetar dagligen med att informera och utbilda kunder i hur man förhindrar skador. Har du frågor om emballage, eller andra funderingar? Kontakta vår Kundservice, eller reklamationsavdelning på reklamation@shiplink.se

Vill du veta mer om Shiplink och vad vi kan hjälpa dig med. Besök Shiplink, klicka här



Denna artikel har som syfte att vägleda personer som tar emot och skickar försändelser. För mer detaljerad information hänvisar vi till det företag du anlitar för dina transporter.
Var denna artikel hjälpsam?
Tack så mycket!