Artiklar om: Skador & förluster
Denna artikel finns också på:

[Guide] Normal godshantering - Paket


Normal godshantering av paket – upp till 35kg


För ett paket kan livet vara hårt ibland - normal hantering är en ganska tuff resa med mycket maskinhantering och det kan bli trångt tillsammans med många andra paket.

Hämtning
När föraren kommer för att hämta upp paket har de ofta en paketkärra med sig som de lastar upp flera kartonger på och rullar ut till bilen.
I bilen måste paket i alla olika storlekar var lastsäkrade under transport. Det kan göras t.ex. genom säckar, lådor eller burar i bilen som paketen läggs i.
Alternativt färdiga hyllsystem som är inbyggda i bilen. En paketbil kan köra mellan 35-50 stop på en dag beroende på området.
Det är därför viktigt att allt är klart när föraren kommer för att hämta. De har sällan tid att vänta på att paketen ska göras klart medan de är hos er.
Ute på landsbygd är det vanligt att det är en större distributionsbil som kör paket. Då ska paket samsas med lastpallar också annat tungt gods under transport.

Terminal & sortering
När bilen är klar för dagen och kommit åter till terminalen så tömmer de bilen på alla paketen. Man lämnar inte något på bilen under natten.
Pakten läggs upp på sorteringsbana där de sedan sorteras igenom ett system av rullband och rutschkanor.
Under tiden paketen ligger på bandet så väger man godset, kontrollera måtten och stämmer av dem mot bokningen.
Allt information du angivit på bokningen finns att få fram via streckkoden på paketet. Maskinerna läser inte av någon annan information på paketet än streckkoden.
Det är därför väldigt viktigt att:
Det inte sitter gamla streckkoder på godset
Att man anger korrekt information när man bokar
Att streckkoden är tydligt läsbar av maskinerna, på plan yta och inte täckt av t.ex. spännband
Att paketet klarar av att hanteras oavsett vilken sida som är uppåt
Att packa ömtåligt gods på rätt sätt - Aktas-lappar kan inte läsas av maskinerna

Maskinsortering av paket
I slutsteget av sorteringen så släpps paketen ner i burar. Fallet ner i buren kan bli så högt som 1,5m - om paket är först ner i en tom bur.
Tänk på att varje paket kan väga upp till 35kg när det släps ner i sorteringsbur.
Burarna med paket lastas sedan upp på lastbilar som kör godset vidare till nästa terminal.
Under transport ska burarna var lastsäkrade på flaket. Detta sker ofta med spännband som spänns åt ordentligt runt burarna och sätter ytterligare tryck på godset.
Under resans gång kommer godset att skava och trycka mot varandra i buren samtidigt som det utsätts för vibrationer och känningar från fordonets rörelser.

Leverans
När lastbilen kommer fram lossas burarna och beroende på hur långt godset ska åka kan det vara så att burarna bara flyttas till en ny lastbil eller att de sorteras om igen. För att sedan lastas på leveransbil och köras ut antingen till ett utlämningsställe eller direkt till en mottagare. Om leveransen av paketet ska aviseras så ligger det på terminal minst 1 dag extra

Vid normal hantering av ett paket utsätts det för:


Upprepade vibrationer
Ojämnt tryck och ojämn stapling
Fall på upp till 1,5m
Att det släpps gods på upp till 35kg ovan på ditt gods

Ändamålsenlig emballering av paket innebär att emballaget måste skydda godset mot ganska mycket påfrestningar i form av att det ska gå att skaka, släppa till marken och släppa annat ovan på det. Hur mycket det behöver vara är beroende på vad det är för gods i paket.

Om det är ömtåligt och tungt i sig själv behövs det mer emballage än om varan är tålig och inte väger så mycket.
Det går inte att emballera en vas på samma sätt som ett mjukisdjur. - Det är innebörden av ändamålsenligt emballage.
Paketets jobb är att skydda varan inuti.


Om ni är osäkra på vad som kan behövas för just er vara - Fråga gärna oss innan ni bokar transport.

Läs mer om normal godshantering av pall eller titta här för att se hur leveranser går till


Om ni vill ha hjälp eller känner er osäkra på nått - Kontakta gärna kundservice.
Vi finns här för att svara alla era frågor!
Tel. 010-20 706 66 eller kundservice@shiplink.se

Uppdaterad den: 17/02/2021

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!