Artiklar om: Shiplinks frakttjänster
Denna artikel finns också på:

Express Export

Express Export



Express export är en transport inom hela världen med leverans till både företag och privatpersoner. Från bemannad företagsadress till annan bemannad företagsadress eller privat hemadress.

Vad ingår i frakttjänsten?
Upphämtning från bemannat företag
Leverans till bemannat företag eller hemadress
Eventuell avisering till mottagaren
Grundskydd

☝️Denna frakttjänst tillåter placering av gods på pall. Om träemballage förekommer som yttre emballage tas en kostnad för hantering av svårhanterligt gods ut då godset måste sorteras manuellt.

Hur sker leverans till privat hemadress? I första hand görs försök att leverera paketet till privatpersonens hemadress. Paketet kan även levereras till utlämningsställe om det är lämpligast för mottagaren, som då informeras om detta. I regel levereras större och tyngre leveranser till hemadressen då utlämningsställen inte kan hantera den typen av gods.

Hur sker leverans till företag? Leveransen levereras till mottagaren under kontorstid. Tre leveransförsök ingår. Därefter kontaktas mottagaren kostnadsfritt för att planera en leverans. Misslyckas även detta så returneras transporten till avsändaren och en returkostnad debiteras.

Hur ska jag emballera godset för att undvika skador? Ditt gods hanteras och sorteras på terminal tillsammans med annat gods. Addera stötdämpande material utifrån innehållets karaktär och ömtålighet. Godset ska ligga stilla och vikten ska vara jämnt fördelad inom paketeringen. Dokumentera gärna paketeringen med fotografier för att underlätta reklamationsprocessen i händelse av skada.

Hur fraktas godset? Ditt paket hanteras och sorteras via minst två terminaler. Frakten hämtas först upp av transportören och körs till närmsta terminal. På terminalen sorteras det enskilt eller i burar tillsammans med annat gods som ska till samma område och körs till nästa terminal. Från denna terminal körs det slutligen ut till mottagaren.

Hur lång är leveranstiden? En uppskattning av leveranstiden sker i samband med prisberäkningen. Leverans till privatperson tar i regel en arbetsdag längre än till företag. Om avsändaren eller mottagaren inte finns tillgängliga vid upphämtning eller leverans påverkar det leveranstiden.

👋 Har du frågor kring olika frakttjänster? Kontakta kundservice via chatt, telefon: 010-20 706 66 eller mejl: kundservice@shiplink.se

Letar du efter ytterligare information?
Viktigt att tänka på som mottagare av gods.
Vad är viktigt att tänka på för dig som avsändare?
Har du koll på efterdebiteringar, tilläggskostnader och avgifter?

Uppdaterad den: 01/08/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!