Artiklar om: Shiplinks frakttjänster
Denna artikel finns också på:

Retur paket utlämningsställe

Retur paket utlämningsställe



Retur från DHL Service Point utlämningsställe. Inlämning sker på DHLs närmaste ombud/ Service point.
Fäst fraktdokumenten på paketet som ska skickas och lämna sedan in.

☝️Hitta ditt närmaste DHL Service Point, klicka här

Vad ingår i frakttjänsten?
Inlämning DHL Service Point/ombud
Leverans till bemannat företag
Grundskydd

🛞 DÄCK ÄR FÖRBJUDET ATT SKICKA. Denna tjänst förbjuder däck som kollislag. Oavsett om det är emballerat i plast eller kartong så godkänns inte detta kollislag. Detta härleds till arbetsmiljölagar och regler hos transportörerna. Skickas däck ändå kommer din transport att bokas om till korrekt tjänst och mellanskillnad efterdebiteras.

⚠️ MAX VERKLIG VIKT 20 kg: Denna frakttjänst har en strikt regel på max 20 kg i verklig vikt. Enligt arbetsmiljölagar får personal på ombudet inte bära tyngre. Bokas paket tyngre än 20 kg, byter den automatiskt frakttjänst till hemleverans och debiteras i efterhand.

Viktigt att tänka på i samband med inlämning Extra viktigt
I samband med inlämning av paketet är det viktigt att begära kvitto eller signatur för inlämningen av paketet. Det är avsändarens ansvar att godset är emballerat utefter vad som krävs. Bra är att använda emballaget som godset skickades i om det finns kvar.

Hur ska jag emballera mitt paket? Ditt paket hanteras och sorteras på terminal tillsammans med annat gods. Det är viktigt att utifrån innehållets karaktär addera stötdämpande material beroende på hur känsligt innehållet är. Godset ska ligga stilla och vikten ska vara jämn fördelad i paketet. Dokumentera gärna paketeringen för att kunna påvisa hur emballeringen är gjord i händelse av skada.

Hur fraktas mitt paket? Ditt paket hanteras och sorteras via minst två terminaler. Frakten hämtas upp av transportören och körs till närmsta terminal. På terminalen sorteras paketet tillsammans med annat gods som skall till samma område i Sverige. Paketet paketeras sedan i burar tillsammans med annat gods och körs till nästa terminal. Därefter körs godset ut till bemannat företag mellan kl.08-17. Om det inte finns någon på plats på företaget kommer DHL avisera på SMS eller via brev.

Hur lång är leveranstiden? Leveranstiden varierar, men normalt är mellan 1-3 arbetsdagar från upphämtning. Dock förekommer vissa undantag då en del orter inte trafikeras dagligen för upphämtning och/eller leverans.

👋 Har du frågor kring att skicka returpaket? Kontakta kundservice via chatt, telefon: 010-20 706 66 eller mejl: kundservice@shiplink.se

Letar du efter ytterligare information?
Viktigt att tänka på som mottagare av gods.
Vad är viktigt att tänka på för dig som avsändare?
Kan man skicka vad som helst? Läs om otillåtet och ogiltigt gods.

Uppdaterad den: 01/08/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!