Artiklar om: Shiplinks frakttjänster
Denna artikel finns också på:

Vägtransport Export

Vägtransport Export



Vägtransport export är en transport inom Europa med leverans till både företag och privatpersoner. Från bemannad företagsadress till annan bemannad företagsadress eller privat hemadress.

Vad ingår i frakttjänsten?
Upphämtning från bemannat företag
Leverans till bemannat företag eller hemadress
Eventuell avisering till mottagaren
Grundskydd

Ange korrekta uppgifter VIKTIGT
I samband med transporter utanför Sverige är det extra viktigt att vara tydlig med de uppgifter man anger. Uppgifter för adress och kontaktuppgifter skall vara korrekta. Annars riskerar din transport att försenas kraftigt. Lokalt telefonnummer är viktigt och en förutsättning för att avsändare och mottagare skall kunna kontaktas.

Hur sker leverans till privat hemadress? Leverans till en privat hemadress aviseras mottagaren innan leverans. Mottagaren har då möjlighet att påverka tid och dag för leverans.

Hur sker leverans till företag? Leveransen levereras till mottagaren under kontorstid utan avisering. Vid möjlighet kontaktas mottagaren före leverans. Ingen garanti. Det beror på vad chauffören har för förutsättningar för att ringa. Ange alltid ett lokalt nummer vid bokningen.

Hur bokar jag bakgavellyft? Behöver du boka din sändning med bakgavellyft och det inte framgår i bokningens första steg att det ingår i fraktpriset kontaktar du kundservice via telefon, chat eller mail. Vi gör då en manuell bokning till transportör, vilket innebär en tillkommande kostnad som kan variera beroende på förutsättningar på adressen och land.

Hur ska jag emballera mitt gods? Ditt paket hanteras och sorteras på terminal tillsammans med annat gods. Addera stötdämpande material utifrån innehållets karaktär och ömtålighet. Godset ska ligga stilla och vikten ska vara jämnt fördelad inom paketeringen. Dokumentera gärna paketeringen med fotografier för att underlätta reklamationsprocessen i händelse av skada. Läs gärna våra hjälpartiklar kring emballering eller kontakta kundservice.

Hur fraktas mitt gods? Ditt gods hanteras och sorteras via minst två terminaler. Frakten hämtas upp av transportören och körs till närmsta terminal. På terminalen sorteras godset tillsammans med annat gods som ska till samma land och område. Godset körs till nästa terminal eller plats för omlastning. Från denna terminal körs godset slutligen ut till mottagaren.

Hur lång är leveranstiden? En uppskattning av leveranstiden sker i samband med prisberäkningen. Leverans till privatperson tar i regel en arbetsdag längre. Om avsändaren eller mottagaren inte finns tillgängliga vid upphämtning eller leverans påverkar det också leveranstiden.

👋 Undrar du något kring frakttjänster? Kontakta kundservice via chatt, telefon: 010-20 706 66 eller mejl: kundservice@shiplink.se

Letar du efter ytterligare information?
Här hittar du Handelsfaktura/Proforma som används vid export.
Vad är viktigt att tänka på för dig som avsändare?
Säkra frakten - emballera rätt.

Uppdaterad den: 01/08/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!