Denna artikel finns också på:
Emballera dina paket på rätt sätt

Bästa sättet att förbygga skador är att emballera efter vad innehållet i paketet kräver. Transportörens uppgift är att flytta godset, din uppgift är att emballera så att innehållet klarar av resan och om något oväntat skulle hända på vägen. Godset kommer utsättas för påfrestningar när det samlastas och passerar terminaler. Varje dag hanteras enorma mängder paket och pallar både av personal och maskiner som sorterar inkommande gods.


Ett rätt emballerat gods är avgörande för att ditt gods ska komma fram helt och i tid! Så att lägga resurser på material för att kunna emballera på rätt sätt sparar både tid och pengar. Din lokala emballageleverantör är en bra källa till information om material och utrustning som passar just ditt innehåll bäst.

⬇️ Ladda ner vår emballerings-PDF - Skriv ut och häng upp där godsen packas, så kan alla kollegor på företaget ta del av den värdefulla informationen.

Tre bra råd för rätt emballering i låda:
Snåla inte med paketeringsmaterialet - Det är inte alltid det tillsynes billigaste alternativet som ger lägst totalpris i slutändan. Att köpa för många och t.ex. för stora lådor kan göra att fraktkostnaden blir högre än om du anpassar lådorna efter innehållet.
Centrera innehållet - Se till att centrera innehållet inuti lådan för jämn vikt, det är särskilt viktigt för tyngre varor. Det är ett bra sätt att förebygga eventuella skador under transport.
Mjuk insida - En bra tumregel är att göra insidan av paketet mjukt för att dämpa stötar, och utsidan hård för att undvika att det kläms.

Vägledning för inre emballage







Vägledning för yttre emballage







❓Vad är maskinsortering? ▶️ Kolla på detta klipp & få inblick i hur gods sorteras på terminal.




📌 Ska du emballera på pall? Läs om hur du emballerar pall här.
Vilka ansvar du måste följa som fraktbokare
Dessa punkter måste du följa när du skickar gods - det är ditt ansvar som fraktbokare och/eller avsändare. Det gäller oavsett vilken transportör du använder eller om du har försäkring på ditt innehåll eller inte.
Emballera rätt och efter innehållet - Varje vara har olika behov av emballage. Bli ett packproffs, läs den här artikeln.
Ha koll på om dina varor är tillåtet eller otillåtet gods - Vad är tillåtet och otillåtet? Klicka här.
Se till att chauffören signerar din sändningslista, inga undantag - Det är ditt bevis att godset hämtats. Mer om det och annat att tänka på som avsändare hittar du här.
Anteckna skada vid leverans - Upptäcks skador på yttre emballaget vid leverans, ska den som tar emot anteckna det i samband med kvittens. Hur & vad du ska skriva kan du läsa om här.
Dolda skador - Skador på innehållet måste meddelas till Shiplinks kundservice inom 7 dagar från leveransdatum.

👋 Shiplinks kundservice är öppen vardagar 08:30 - 17:00. Har du frågor eller funderingar hur du skyddar ditt innehåll bäst? Kontakta kundservice via chatt, telefon: 010-20 706 66 eller email: kundservice@shiplink.se
Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!