Artiklar om: Shiplink blogg
Denna artikel finns också på:

Inför storhelgerna


Viktiga datum och Shiplinks bästa tips inför storhelgerna





"Man kan inte värja sig mot allt, men det gäller att vara förberedd för att inte påverkas alltför mycket av de ökade belastningarna och godsvolymerna som är ute och snurrar," tillägger han. Marcus har lång erfarenhet av frakter och vet vilka problem som kan uppstå när tempot dras upp i det enorma flödet av paket och pallar.

Börja med att planera
För att säkerställa smidiga transporter är det viktigt att planera i förväg. Boka ett möte med våra kundutvecklare för att gå igenom vad du kan göra för att säkra frakterna inför perioden. Du får tydlig information, särskilt om leveranstider för försändelser med tidskritiska krav.

Våra viktigaste tips och punkter att ha i åtanke.


Förpackningsmaterial: Se till att ha tillräckligt med förpackningsmaterial tillgängligt. Kontrollera att du har allt du behöver. Uppgradera till Fraktavdelning nu för att få 15–30 % rabatt på emballage hos Nordahl.se - läs mer här eller kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Checklistor och rutiner: Skapa tydliga checklistor och rutiner för hela företaget och dess viktigaste processer.
Tillräckligt med resurser: Utvärdera om du har tillräckligt med resurser för att hantera paketeringen under de kommande högtiderna.
Skapa insikt i företaget: Planera gemensamma möten med hela personalstyrkan. Oavsett befattning kan alla bidra med viktig information och ställa relevanta frågor.
Ta hjälp av dina leverantörer: Om du har frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta oss på Shiplink. Vi finns här för att underlätta för dig under den här perioden.
Ökad skaderisk: Med ökade volymer ökar även risken för skador. Var noga med emballeringen och följ föreskrifterna, även om det är hektiskt.
Avisering och leveransavisering: Många arbetar på olika platser, och många kontor stänger innan jul. Överväg om du behöver göra särskilda val i din bokning för att säkerställa smidiga leveranser.
Oväntade händelser: Ett tydligt märkt gods, till exempel med klistermärken och tejp med logotyp, kan hjälpa transportören att hitta godset om adressetiketter skulle skadas. En extra adresslapp i lådan kan vara till stor hjälp om något oförutsett inträffar.
Skadat gods: Om olyckan är framme är det viktigt att meddela Shiplinks kundservice inom 7 dagar från mottagningsdatumet om godset har skadats.

Datum
Vi har sammanställt några datum som riktmärken för leverans före jul. Dessa datum anger senaste hämtningsdatum för din frakt för att maximera chansen att den levereras innan jul. Observera att dessa datum endast är riktlinjer, och vi kan inte garantera exakta leveranstider. Vi kan inte förutse resurstillgång eller påverkan av väderförhållanden.

Inrikesfrakt till privatpersoner
Paket till utlämningsställe - fredag, 13:e december
Paket med hemleverans - fredag 13:e december
Pall med hemleverans - måndag, 9:e december

Begränsad kapacitet hos utlämningsställe och paketboxar
I samband med ökade volymer kan det bli fullt hos utlämningsställen och paketboxar i Sverige och Europa. Detta innebär att ett annat närliggande ombud eller en annan paketbox kan bli aktuell för utlämning och därmed bytas ut.

Utrikesfrakt (Europa) till privatperson
Paket till utlämningsställe - fredag, 6:e december
Paket med hemleverans - fredag, 6:e december
Pall med hemleverans - fredag, 6:e december

För inrikesfrakt till företag
Paket till företag - fredag, 13:e december
Pall till företag - fredag, 13:e december

För utrikesfrakt (Europa) till företag
Paket till företag i Europa - fredag, 6:e december
Pall till företag i Europa - fredag, 6:e december

Import & Export inom Europa och hela världen
På grund av varierande efterfrågan kan flera länder ha reducerad kapacitet och färre avgångar till och från Sverige. För att få en uppskattning av leveransdatum till eller från din destination, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Leveranstider
Veckan efter Black Friday kan leveranstiderna vara något längre än vanligt, särskilt för frakttjänster till utlämningsställen och för hemleveranser. Leveranstiden förväntas inte öka med mer än 1–2 dagar men kan i vissa fall bli flera dagar. Observera att alla leveranstider, oavsett leveransmetod, endast är uppskattade leveransdatum som erbjuder riktlinjer. Det innebär att vi inte kan garantera eller erbjuda ekonomisk ersättning för försenad transport om du inte har valt garantitillägg.

🎅 Har du frågor eller funderingar kring kommande storhelger? Kontakta dina fraktkollegor på Shiplink via chatt på shiplink.se, mail: order@shiplink.se eller telefon: 010-20 706 66.

Uppdaterad den: 31/10/2024

Var denna artikel hjälpsam?

Dela med dig av din feedback

Annullera

Tack så mycket!