Denna artikel finns också på:
Hur länge ligger paket kvar hos ombud
Hur länge ligger paket kvar?

Läs om hur länge ditt paket kan ligga kvar hos utlämningsstället, och vad som händer om du inte inte hämtar ut det i tid.

I takt med att e-handeln fortsätter öka stadigt i Sverige hämtas allt fler paket ut via utlämningsställen. Många privatperson vet dock inte hur länge ett paket kan ligga på ett utlämningsställe innan det måste hämtas ut, eller vad som händer om det inte hämtas ut alls.

Hur länge kan ett paket ligga hos ett ombud för PostNord, Schenker, DHL, UPS eller Bring? I denna artikel redogör vi för allt du behöver veta angående ombud och pakets förvaringstider!

Så länge kan paket ligga kvar hos ombud

Hur länge ett paket kan ligga kvar på ett utlämningsställe varierar beroende på vilken speditör som levererar ditt gods. Såhär länge kan dina paket ligga kvar hos respektive speditör:

Bring: Hos Bring kan ditt paket ligga kvar i 13 dagar, dag 14 går det i retur.
DHL: DHL behåller ditt paket i 13 dagar, dag 14 går det i retur. För paketboxar är det 11 dagar som gäller, retur dag 12.
PostNord: PostNords ombud kan förvara ditt paket i 6 dagar, dag 7 går det i retur. Med möjlighet att välja till utökad förvaring: Då förvaras paketet i 13 dagar, dag 14 går det i retur.
Schenker: Schenkers ombud kan förvara ditt paket i 9 dagar, dag 10 går det i retur.
UPS: Ett paket kan ligga hos UPS service point i 9 dagar, dag 10 returneras det till UPS terminal, och slutligen tillbaka avsändaren.
Pågrund av begränsat utrymme hos ombuden hämtas paketen omgående på returdagen. Därför är det viktigt att hämta upp paket/paketen inom förvaringstiden.


Vad händer om man inte hämtar ut paket?

Vad som händer om du inte hämtar ut ditt paket inom tidsramen skiftar något beroende på vilken transportör som anlitats. I de absolut flesta fallen går godset i retur. Det betyder att paketet skickas tillbaka till avsändaren. Returen beror på att utlämningsställen ofta är mindre kiosker och butiker som har begränsat med utrymme för att lagra gods.

Returkostnaden skiftar baserat på vilken transportör som anlitats. Transportören fakturerar avsändaren, som i sin tur fakturerar mottagaren för returkostnaden. I vissa fall kan du kontakta din avsändare och be dem förlänga liggtiden hos ombudet. Detta görs emot en ersättning. Om det är möjligt att förlänga liggtiden eller inte skiftar baserat på vilken speditör som anlitats. Om du inte kommer kunna hämta ut paketet inom tidsramen, kontakta din avsändare för att se om det är möjligt att förlänga liggtiden.

För att vara säker på vilka regler som gäller för just ditt paket rekommenderar vi att du kontaktar din avsändare. Avsändaren har koll på vilken transportör som anlitats och vad som gäller för uthämtningen.


Shiplink erbjuder kompletta paketfrakter för företag i alla storlekar. Besök Shiplink.se för att beräkna pris och boka frakt på nolltid!
Var denna artikel hjälpsam?
Annullera
Tack så mycket!